OPINIE

Eliminarea pensiilor speciale: populism, ipocrizie și lipsă de logică a parlamentarilor și a societății civile

Cele două camere reunite ale Parlamentului au votat marți, cu o majoritate largă (247 voturi Pentru, 18 Abțineri – UDMR, 13 și ALDE, 3 și câte unul de la Pro Europa și minorități) Legea prin care se elimină pensiile așa numit speciale la o serie de categorii precum magistrați, deputați și senatori, personalul auxiliar de specialitate al Instanțelor și Parchetelor (grefierii), funcționarii publici cu statut special, funcționarii publici parlamentari, membrii corpului diplomatic și consular, membrii Curții Constituționale, și ale personalului aeronautic civil, aleșii locali (primari, viceprimari, președinți de consilii județene). Rămân în vigoare pensiile speciale ale militarilor și polițiștilor.

O mascaradă imensă și o ipocrizie fără margini a parlamentarilor care au dat dovadă doar de populism ieftin. Un simplu joc de imagine dacă ar fi să discutăm plastic, dar un joc cu urmări nebănuite.

În primul rând, Legea, să fim bine înțeleși, se referă strict la pensiile viitorilor pensionari și nicidecum la pensiile celor care deja deja sunt în pensie. Așa că pensiile imense despre care s-a tot vorbit vor continua să fie plătite la nivelul actual. Motivația este că aceste pensii sunt plătite din bugetul MAPN, MAI și SRI. De parcă aceste bugete cresc pe câmp și nu sunt tot parte a bugetului general, adică tot banii românilor. Probabil că pe la Interne, Apărare și SRI sunt niște tiparnițe de bani sau prin curtea ministerelor cresc bancnote prin locuri însorite, bugetele acestor sectoare făcându-se peste noapte din surse externe.

În al doilea rând, pensiile, prezente și viitoare, ale militarilor și polițiștilor rămân în picioare. Culmea, celebra pensie de 77.000 de lei era a unui magistrat militar, adică din această categorie, care, și pe viitor va beneficia de pensii speciale.

Actuala societate română apreciază mai mult munca unui polițist de pe la ceva birou, funcționar public cu statut special ce împinge hărtiile din dreapta în stânga, decât munca unui procuror ce își asumă responsabilități sau a unui judecător care judecă undeva la peste o mie de dosare pe an.

Mai departe, oricum, actuala Lege va fi atacată la Curtea Constituțională, iar CCR mai mult ca sigur o va declara neconstituțională în forma actuală, întrucât ea deja s-a pronunțat pe speța pensiilor magistraților, susținând că ele nu pot fi modificate.

Ce s-a realizat practic? Nimic ! Parlamentarii PNL, PSD și USR, en corpore, nu au avut curajul de a spune Stop! E o porcărie fără margini! Nu au fost capabili a fi raționali, a explica și a judeca logic o situație. S-au lăsat purtați de populism ieftin și de ipocrizie. PSD întrucât ei au promovat și au marșat pentru legiferarea pensiilor speciale, PNL pentru că s-a bătut cu pumnul în piept că va corecta Tot ce a făcut PSD (bun sau rău!), iar USR întrucât și-a satisfăcut dorința de sânge a propriului electorat eludând realitatea și sfidând bunul simț și logica! Ici colo, câte un ales de la ALDE și UDMR au votat cu Abținere.

În al treilea rând, bunul simț și logica sfidează decizia de marți a Parlamentului. Închipuiți-vă că într-o casă aveți 40 becuri de diferite puteri, care consumă împreună 50 KW. Vă decideți să faceți economii și pentru asta, vă lovește inteligența și renunțați la  2 becuri (DOUĂ) din cele 40, becuri care, culmea, și sunt de putere mică și consumă cel mai puțin, adică 18 KW!

Vă rămân 38 (TREIZECIȘIOPT) de becuri, de putere mare, care consumă 32 KW (din cei 50!) dar vă bateți cu pumnul în piept că ați făcut economie ! Și vă motivați decizia că nevasta plătește cei 32 KW (de parcă nu ar fi tot banii familiei!) și că aveți o proiecție mentală că pe viitor becurile eliminate ar fi consumat mai mult !

Oare chiar v-ar crede cineva ?!?!

La finele lui 2019 aveam 187.527 beneficiari de pensii speciale, care costau statul român 9 miliarde lei anual. Aici includem TOATE pensiile speciale.

Categoriile excluse prin Legea adoptată marți de la pensiile speciale însumau 9.359 persoane, care costau statul român 3,3 miliarde lei anual. (Procurori și judecători – 3.878 persoane / Pensie medie – 18.716 lei, Personal diplomatic și consular – 840 persoane / Pensia medie – 5.538 lei, Funcţionari publici parlamentari – 792 persoane /  Pensia medie – 4.547 lei, Personal aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă – 1.440 persoane /  Pensia medie – 10.891 lei, Personal Curtea de Conturi – 609 persoane /  Pensia medie – 7.800 lei, Personal auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al Parchetelor – 1.800 persoane /  Pensia medie – 4.439 lei, Parlamentari – 542 de persoane / Pensia maximă 10.951 lei).

Rămân pensiile militarilor și polițiștilor. Aici avem 178.168 de beneficiari de pensii (din care 29.584 încasau peste 6.000 de lei pe lună, 8.929 peste 10.000 de lei, 147 peste 20.000 de lei, iar 5 peste 25.000 de lei). Aceste pensii costau statul român 5,7 miliarde lei anual.

Așadar, la nivelul lui 2019, pensiile excluse acum reprezentau numeric 4,9% din total pensii speciale, iar valoric 36%. Am făcut economii eliminând o infimă parte din număr și o treime din consum, motivând că restul e plătit din bugetul SRI, MAI și MAPN care crește în curtea ministerelor și că avem o proiecție mentală privind viitorul!

Parlamentarii au dat societății ceea ce ea a cerut: Sânge! Anarhie! Lipsă de logică, de bun simț! Populism! Parlamentarii au fost ipocriți întrucât, mai mult ca sigur, Legea nu își va produce efecte în forma actuală. Dar, nu va rămâne fără rezultate: blocarea instanțelor, furia societățiii pe magistrați, desconsiderarea și blamarea Justiției de către justițiabili (ce paradox!) și, invariabil, răspunsul Justiției: dacă asta este Justiția pe care o vreți, una dezbrăcată de respect, desconsiderată, hulită și nivelată, adusă strict la nivelul unui banal serviciu public, asta o veți avea !….

La Institutul Național al Magistraturii, notele de admitere sunt de la an la an din ce în ce mai mici. ICCJ a ajuns singura Înaltă Curte din LUME de unde se intră în concediu de maternitate (de obicei, la Înaltele Curți ajung persoane trecute bine prin viață!)! Procurori la 26 de ani întocmesc Rechizitorii privind ample fapte penale. Judecători la 29 de ani, trebuie să decidă dosare complexe, a căror rezolvare implică și importantă componentă de experiență de viață.  Între timp, magistraților le cade în cap tavanul de la birou, vin de acasă cu hârtia igienică și săpunul, se înființează Judecătorii doar de dragul lui X potențat politic care are o rudă magistrat stagiar și trebuie să rămână pe lângă casă, magistrații protejați în schimbul rolului de vector de imagine povestesc și explică pe Facebook mai abitir ca o țață, iar oricărui lider formal sau informal dar rațional al magistraților i se aplică lovituri crunte în cap de politic. Justiția devine o caricatură! Cine o vrea așa ?! Societetea? Politicul? și de ce ? Pentru că putea fi o ultimă redută a normalității și a unui strop de disciplină, echitate și spirit liber ?!

PRINT