LOCAL

CEC Bank sugrumă Aeroportul clujean, ștergându-se în partea dorsală cu deciziile Guvernului

Pandemia și Starea de Urgență au redus cu aproape 95% activitatea Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, acesta trecând aproape la suspendarea completă a activității, de la peste 30 de zboruri zilnice ajungându-se la 2-3 zboruri pe săptămână. Astfel, ținta de a depăși 3 milioane de pasageri în 2020 devine un vis, recordul de anul trecut (2,7 milioane pasageri) fiind de asemenea un vis pentru acest an. Deși la începutul Stării de Urgență s-au luat o serie de măsuri drastice pentru a limita cheltuielile, precum reducerea cheltuielilor aferente contractelor de prestări servicii, suspendarea contractelor comerciale de prestări servicii ca urmare a situației de forță majoră generată de Pandemia COVID – 19, reducerea programului și a turelor de noapte, suspendarea temporară a contractele individuale de muncă ca urmare a reducerii numărului de zboruri, renunțarea – suspendarea marii majorități a investițiilor și măsuri pentru reducerea consumului de utilități. Acestea însă au fost departe de a asigura liniștea aeroportului clujean.

O gură de oxigen în plină Stare de Urgență

Așa că, la finele lui martie 2020, când a apărut OUG 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori și ulterior HG 270/2020 privind aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanței amintită anterior, conducerea Aeroportului a răsuflat ușurată, considerând un balon de oxigen actul normativ în discuție. “Cum în 2014, având unicul acționar al aeroportului, Consiliul Județean, ca și garant, am luat decizia achiziționării unui credit de 50 milioane lei, cu maturitate de 20 de ani, în luna aprilie am considerat oportun a ne folosi de prevederile OUG 37/2020 și să cerem suspendarea ratelor până la finele acestui an, cu menținerea maturității inițiale a creditului. Am considerat cererea noastră ca o măsură preventivă pentru ceea ce va fi anul acesta. Ne așteptăm la o ușoară creștere a activității, dar realizările vor fi departe de cele ale anului trecut. Avem nevoie în 2020 de cash flow și nu se pune problema că nu am putea plăti rata lunară de 3,5 milioane lei. Dar, dacă se oferă o facilitate și mai ales că aeroporturile au fost puternic lovite de Pandemie, de ce să nu accesăm opotunitatea oferită?!”, a spus David Ciceo, directorul aeroportului clujean. Zis și făcut, reprezentanții aeroportului clujean au întocmit dosarul de cerere de suspendare a ratelor conform prevederilor OUG 37/2020 (cererea 6151/08.04.2020) și l-au trimis către CEC Bank. Aparent, acceptul CEC Bank urma să fie o simplă formalitate.

Formă fără fond

Aparent doar… Întâi, garantul creditului și unicul acționar de la Aeroport, Consiliul Județean Cluj (CJC), prin vocea președintelui Alin Tișe, a început să susțină că aeroportul ar fi în incapacitate de plată și că CJC va urma a rambursa întregul credit din bugetul județului. Cum ar putea fi în incapacitate de plată un aeroport cu aproape 3 milioane de pasageri anual, mister. La fel, mister este și faptul că unicul acționar al unei companii (aeroportul e o regie autonomă cu CJC unic acționar) doar se plânge de neprofesionalismul conducerii propriei firme fără a lua însă vreo măsură drastică, fără a demite conducerea neperformantă a propriei firme.

Un refuz demn de o tragicomedie indiană a la Boollywood

Oricum, aceste valuri se pare că au ajuns și la Bucureștui. Unde, surpriză, CEC Bank refuză într-o frază de trei rânduri cererea aeroportului clujean (Adresa DCM/B/115/13.05.2020). Într-un răspuns demn de o un scenariu de tragicomedie indiană a la Boollywood, CEC Bank explică pe o jumătate de pagină cum va plăti Consiliul Județean din bugetul județului creditul dacă aeroportul nu o va face, existând o ipotecă asupra veniturilor bugetare locale. Atâta tot că acest lucru este evident, un fel  de “hai să vă explic cum e iarba verde și cerul albastru” întrucât încă din 2014, prin Hotărâre de Consiliu Județean și prin Hotărâre a Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale s-a avizat garantarea finanțării! Pe cealaltă jumătate de pagină cei de la CEC Bank fac apologia OPORTUNITĂȚII cererii aeroportului clujean “cererea de amânare a plății ratelor în contextul COVID 19 nu poate avea în opinia noastră ca temei prudența (așa cum specificase aeroportul în cerere, n.n.) ci stringența, necesitatea imediată, cauzată de lipsa acută a resurselor financiare pentru susținerea serviciului datoriei, conform graficului de plată a ratelor – așa cum o asemenea cerere, nu poate avea ca temei nici avanatajul pentru Aeroport, care ar fi creat prin amânarea ratelor”. Ați înțeles?! Avem un act normativ care permite, în anumnite condiții, suspendarea plății ratelor, iar CEC Bank în loc să constate dacă acele condiții sunt sau nu îndeplinite povestește legat de OPORTUNITATEA cererii și nicidecum de LEGALITATEA cererii! În opinia CEC BANK OUG 37/2020 nu este pentru a crea un avantaj companiilor lovite de Pandemie, ci, probabil, tot pentru băncile creditoare! Mai mult, CEC Bank face chiar comentarii pe marginea textlui actului normativ, opinând că cererile de suspendare a ratelor trebuie depuse doar în condiții de lipsă lichidități, nu și în situațiile în care o companie dorește pur și simplu să își creeze o plasă de siguranță! De asemenea, în cadrul refuzului CEC Bank nu suflă niciun vorbă legat de ce condiții legale, impuse de legiuitor nu a respectat aeroportul! Pe scurt, Guvernul înțelege să susțină mediul de afaceri în această perioadă dificilă, iar CEC Bank se șterge în partea dorsală cu deciziile Guvernului.

Refuz nemotivat, bazat pe oportunitate și nu pe legalitate

“Am luat act de decizia CEC Bank cu stupoare. Potrivit Art. 2 din OUG 37/2020 obligația de plată a ratelor scadente, se suspendă la cererea debitorului. Mai departe, în articolele 3 și 4, se stipulează faptul că creditorul analizează solicitarea și o aprobă în condițiile prevăzute în normele de aplicare a Ordonanței. Și, mergând la ordonanță, avem Art. 16, alin. 5: creditorul analizează solicitarea formulată de debitor, verifică încadrarea creditului în condițiile prevăzute la Art 15 și ale prezentuluia rticol și în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicitării comunică debitorului decizia sa de aprobare / respingere a cererii de suspendare a obligațiilor de plată a ratelor. În opinia mea aeroportul îndeplinea absolut toate condițiile prevăzute de Lege. Chiar dacă nu ar fi fost așa, refuzul celor de la CEC Bank este unul nemotivat, fără a ni se spune absolut nimic legat de vreo condiție impusă de Lege pe care noi nu o îndeplineam, ce să mai spun de vreun termen de remediere. Asta deși noi suntem disponibili a îndeplini această presupusă obligație legală care a generat respingerea. Iar dacă neîmplinirea se referă strict la lipsa acordului garantului CJC, nu e nici o problemă, așa cum impune Art 16, alin. 17 din Norme, după aprobarea de către CEC Bank a solicitării noastre, vom prezenta și acest acord. Oricum, noi am făcut deja o serie de sesizări către diferite instituții ale statului și ne vom căuta dreptatea în Justiție”, a spus David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj.

Este cel puțin curios cum de CEC Bank,  o bancă cu capital de stat nu are ca interes aplicarea măsurilor și facilităților acordate de către Guvernul României inclusiv unei companii de stat cum este Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, o întreprindere publică importantă și reprezentativă pentru România, care este totodată și un obiectiv de importanță strategică pentru România…

PRINT