START UP

Făcut în Sălaj, cu bani europeni

O idee genială, venită din Sălaj…de ce să fii nevoit tu ca și client a merge prin târguti, a străbate în lung și lat un județ pentru a aduna produse specific zonei? De ce să nu aduni la un loc toate produsele locale, bio și tradiționale, reprezentative pentru o zonă ? Ei bine, cu ajutorul fondurilor europene din Programul European România  Strat-up Plus “Antreprenoriatul – Șansa ta!” coordonat de Primăria Florești, județul Cluj, s-a reușit tocmai acest lucru, un magazin universal de magazine de produse locale, specializat pe tot ce se produce în Sălaj, produse alimentare, produse răcoritoare, alcoolice, suveniruri, cadouri, artizanat etc. Un demers mai degrabă comunitar, care să răspundă cerinței de gust și amintiri ale copilăriei, identității locale, hrană sănătoasă, sprijin pentru micul producător local, pentru că în Sălaj chiar și brandurile cunoscute sunt, de fapt, afaceri mici.

 

Rep.: De ce o afacere pe cont propriu și de ce cu fonduri europene?

FĂCUT ÎN SĂLAJ SRL: Afacere pe cont propriu pentru ca am vrut sa vad si cum e de partea angajatorului, dupa ce am lucrat 20 de ani ca angajat. Am cautat o nisa pe care sa ma pozitionez si am incercat sa construiesc. Am preferat fonduri europene intrucat finantarea e mai sigura decat finantarile similare din fonduri guvernamentale si, desi stiam ca birocratia este mai mare pe fonduri europene, am riscat.

 

Rep.: Este nevoie de curaj și de un strop de nebunie pentru a începe în România anului 2019 o afacere pe cont propriu cu finanțare europeană?

FĂCUT ÎN SĂLAJ SRL: Mai degraba de inconstienta. Te documentezi, incerci sa anticipezi ce ar putea sa nu mearga, ca sa fii pregatit, dar invariabil apar lucruri care te iau prin surprindere. Deci, da, e vorba de nebunie, inconstienta, care pot fi subsumate, pozitiv, sub forma de curaj, ca sa te faca sa te simti mai bine.

 

Rep.: Care a fost cea mai mare provocare în derularea primilor pași ? Cu ce probleme v-ați confruntat?

FĂCUT ÎN SĂLAJ SRL: Evident au fost o serie de probleme dar am reusit sa le dam de capat. O suma importanta a fost prevazuta pentru stocul de produse din magazine, iar cand sa folosim banii ni s-a spus ca era o cheltuiala neeligibila. A fost o cursa nebuneasca la banci pentru credit…dar intr-un final am reusit sa gestionam aceasta problema.

Rep.: Care este specificul firmei? Cu ce se ocupă? Ce oferă clienților? Prin ce se diferențiază față de alte firme de profil? Ce oferă clienților?

FĂCUT ÎN SĂLAJ SRL: Afacerea este un magazine de produse locale, specializat pe tot ce se produce in Salaj, produse alimentare, produse racoritoare, alcoolice, suveniruri, cadouri, artizanat etc. Un demers mai degraba comunitar, care sa raspunda cerintei de gust si amintiri ale copilariei, identitatii locale, hrana sanatoasa, sprijin pentru micul producator local, pentru ca in Salaj chiar si brandurile cunoscute sunt, de fapt, afaceri mici, comparativ cu ce avem pe piata romaneasca si europeana. Asa ca am colectionat, practic, producatori locali, i-am strans din tot judetul, in acelasi loc. Deja de la deschiderea magazinului am reusit sa determinam unii producatori mici, care lucrau in zona gri, sa intre in legalitate pentru ca au unde sa vanda, fara sa se mai gandeasca la desfacere. Odata cu procesul de vanzare, facem si educatie a ce inseamna produs local, produs eco sau bio, si de ce este bine sa cumperi astfel de produse. Fata de alte firme de profil ne diferentiem exact prin acest aspect: avem adunate sa zic asa produse pe care clientul altfel nu le cumpara, pentru ca trebuia sa mearga in foarte multe locuri ca sa le achizitioneze: in magazine de prezentare la periferie, in localitati indepartate din Salaj pentru obiecte artizanale sau sa astepte evenimente publice unde vin ca si comercianti itineranti mesterii, artizanii. Ca un fapt inedit, avem chiar si sampania Silvania – brand national.

 

Rep.: Acum, în plină desfășurare a activității regretați demararea ei sau sunteți sigur de reușită?

FĂCUT ÎN SĂLAJ SRL: Din pacate perioada de la deschiderea magazinului pana in prezent nu este tocmai relevanta pentru o activitate comerciala normala. Timingul demararii afacerii a fost oarecum nepotrivit pentru ca s-a suprapus pe deschiderea primului mall din judet, iar asta a directionat populatia spre acea zona a orasului. Din fericire, am avut si succes rapid, existand unele firme mari, ca Michelin, care au dorit sa sprijine producatorii locali și au preferat sa colaboreze cu noi pe zona de cadouri, achizitionand produse care au insemnat foarte mult pentru cinci alte firme locale.

Apoi, a inceput complicata perioada a pandemiei, restrictiile de circulatie, care au dus la scaderea numarului de clienti in magazine si, implicit, a veniturilor. Insa toate astea sunt lucruri imprevizibile, care te obliga sa te adaptezi. Muncesti mai mult, cauti solutii, tai cheltuielile, faci ce nu te-ai fi gandit sa faci pana atunci, ca de exemplu livrarea produselor la domiciliul clientului in regim propriu. Teoretic, ca sa stii daca o afacere merge, iti trebuie minim sase luni de functionare, intr-un climat economic normal. Din pacate, nu am prins un climat economic normal, insa rezistam, supravietuim. Regrete sunt, e mai usor sa stai si sa nu faci nimic, insa sunt si satisfactii.

 

Rep.: Care au fost cele mai plăcute și cele mai neplăcute momente din perioada de început și în general, de când ați demarat afacerea?

FĂCUT ÎN SĂLAJ SRL: Cele mai placate momente sunt cele in care clientii noi, care incearca anumite produse, revin si devin clienti fideli. Un test important a fost contractul cu Michelin pentru care a trebuit sa muncim in plus ca totul sa iasa perfect, pentru ca vrei sa ramai in lista lor ca partener de incredere. Se pare ca am reusit, pentru ca firma apeleaza tot la noi cand au nevoie de produse locale. Acest feedback este la fel de important precum cel al clientului care e multumit de produs si revine in magazin. Cele mai neplacute momente au fost legate de schimbarile regulilor in timpul jocului, adica a modificarilor din proiect…

 

SC FĂCUT ÎN SĂLAJ SRL

0745-150.449

www.facutinsalaj.ro

 

PRINT