START UP

Tic Tac cu fonduri europene

Programul România Start-up Plus “Antreprenoriatul – Șansa ta!” coordonat de Primăria Florești, județul Cluj s-a dovedit a fi un succes real, zeci de firme fiind sprijinite financiar pentru primii pași pe piața concurențială. Una din acestea este TEMPOMACHINA SRL, business care are ca obiect producția de ceasuri mecanice de mână cu carcase din materiale compozite

Măsurarea timpului este o necesitate pentru orice persoană care ocupă orice loc activ în societate. Indiferent de localizare, indiferent de tipul de activitate, indiferent de vârstă și statut social.

Obiectul afacerii îl constituie producția de ceasuri mecanice de mână cu carcase din materiale compozite. (2652 Productia de ceasuri, cf. CAEN). Aceasta presupune realizarea tuturor subansamblurilor și componentelor unui ceas care pot fi fabricate în cadrul acestei microîntreprinderi, cumpărarea celor care nu pot fi realizate, montajul, reglarea, teatarea, ambalarea și lansarea produselor.

De ce ceas mecanic ? Ce înseamnă acest produs ?

Există electronică de precizie și ceasuri cu quartz, există smartwatch, care nu numai că indică ora cu extrem de multă precizie, dar care fac și legătura cu lumea, asistă posesorul în activitatea sa, monitorizează diverse lucruri și funcții. Și totuși un ceas mecanic, care arată doar ora și nici măcar nu este extrem de precis ?! Da şi da pentru că: 1. după dispariția aproape completă de pe piață din momentul răspândirii ceasurilor cu Quartz, ceasul mecanic cunoaște o revenire spectaculoasă în ultimele doua-trei decenii; (oportunitate). 2. este mult mai mult decât un instrument de măsurat timpul, este un accesoriu declarativ, la fel ca pantofii sau ținuta; (eleganţă) 3. sunt multe publicații de specialitate (pot menționa una chiar românească, Temporis) care au ca obiect ceasul și nici una dintre ele nu face referire decât în treacăt asupra ceasurilor electronice; publicatia Forbes prezinta si ea tot ceasuri mecanice; (promovare) 4. este un obiect de colecție; (tradiţie) 5. este un bun de folosință îndelungată, un ceas mecanic de calitate nu se aruncă aproape niciodată; spre deosebire de produsele electronice care, cu timpul, devin „victime” ale progresului tehnic, ceasul mecanic nu se uzează moral; (durabilitate) 4 6. în declarațiile publice de avere, pe lângă diverse proprietăți și conturi bancare sunt menționate și colecțiile artă, de bijuterii și de ceasuri; şi sunt aproape exclusiv mecanice; în special bărbații rareori colecționează sau poartă altfel de bijuterii; (valoare) 7. există multe comunități de pasionați care au ca obiect al pasiunii ceasul mecanic; (pasiune) 9. port cu plăcere un ceas mecanic, pentru că l-am proiectat chiar eu (proiectul DWP); știu cum se realizează, știu ce probleme presupune, am trecut prin experiența realizării acestui tip de produs, chiar dacă nu în nume propriu, beneficiarul fiind o firmă americană; pot adăuga că a fost un succes. (satisfacţie) De ce materiale compozite? 1. pentru că sunt ușoare şi rezistente; 2. pentru că sunt moderne; 3. pentru că sunt produse ale inovării tehnice din ultimii ani si progreseaza continuu; 4. pentru că sunt la modă; 5. pentru că sunt dorite; 6. pentru că sunt prezente adeseori acolo unde e vorba de lux sau tehnologie de vârf, in tehnica aerospațială, a automobilelor sport, a articolelor sportive și în ultima vreme în industria ceasurilor. 7. pentru că au în vedere grija față de mediu; detalii, la capitolul corespunzator.

Pe termen scurt firma va urmări proiectarea produsului, fabricarea elementelor care se pot produce “in house” de la început, achiziția celorlalte părți componente, verificarea, montajul și lansarea pe piață. Toate acestea cu un număr redus de angajați și apelând la “outsourcing” oriunde este necesar. E clar că nivelul modest al finanţării va determina o dezvoltare graduală. Pe termen lung se urmărește crearea unui colectiv stabil extins, ultra-specializat și calificat pe etape de producție, care poate să constituie capitalul uman care stă la baza respectabilității unui brand. In genul acesta de industrie de urmat este modelul japonez și modelul elvețian, nu putem reinventa ceea ce ei stăpânesc de mult, putem doar copia mai bine sau mai prost, ca politică de firmă. Produsele în schimb e bine să fie originale, copiile și falsurile sunt imediat sancționate de experți pe toate canalele pe care internetul le pune la dispoziție. Efortul de producție se va concentra în totalitate pe conceperea și fabricarea ceasurilor, cu tot ceea ce este necesar pentru desfășurarea activității strict de proiectare si producție : utilaje, materii prime și materiale, personal etc.

Produsul nu are restricții geografice, pentru că va fi distribuit integral prin mijloacele comerţului electronic. Din acest motiv promovarea produsului trebuie să urmeze aceleaşi canale. Ba chiar mai mult, o persoană interesată de un produs modern este în mod obligatoriu şi un utilizator frecvent de Internet. Pe lânga ceea ce am numit aici clientul activ, dinamic, se mai adaugă clientul colecţionar. Acesta se va bucura de o atenţie deosebită în politica firmei, pentru asta existând solide argumente: 1. colecţionarul este extrem de bine organizat în forumuri de discuţii între pasionaţi, care fac schimb de informaţii şi se ţin la curent reciproc cu toate noutăţile din domeniu; a-l informa pe unul adeseori echivaleză cu a-i informa pe toţi; 2. o unitate de produs vânduta cu succes unui membru al comunităţii atrage după sine obligatoriu vânzarea unei serii întregi dacă sunt respectate condiţiile de calitate; 3. membrii comunităţii fac rezervări chiar înainte de fabricarea produsului, daca proiectul prezentat comunităţii corespunde dorinţelor lor; 4. membrii comunităţii participă activ şi voluntar dacă proiectul le este prezentat de la început, punând la dispoziţie în mod gratuit experienţa şi opiniile lor; mare parte dintre ei sunt apoi clienţi siguri atunci când proiectul este finalizat; experienţele anterioare atestă faptul că niciodata nu pretind în compensaţie avantaje materiale, cel mult daca solicită un număr de serie preferenţial al produsului dacă e vorba de o serie limitată. Interesul firmei se va îndrepta in primul an spre ambele categorii de clienţi în egală măsură, lansând pentru start un produs de interes general şi o serie cu un număr fix de exemplare, pentru colectionari, urmând a se concentra ulterior pe piaţa mai stabilă a cumpărătorilor pasionaţi de domeniu.

 

TEMPOMACHINA SRL

0721249930

fidel.chirtes@patru.ro

PRINT