Cotidianul Transilvan

Primarul Cherecheș: un penal, un dictator și un secretoman

Cu două dosare penale pe masa judecătorilor, ambele pentru luare de mită și cu o sentință în primă instanță prin care e obligat a restitui 2,6 milioane lei, bani din averea proprie pe care nu îi poate justifica, (plus încă un dosar la ICCJ, 567/33/2019, privind un conflict cu ANI, primarul fiind declarat incompatibil, dosar pierdut de Cherecheș în primă instanță) primarul municipiului baia Mare, poate fi numit un penal. Așa a spus fostul premier Ludovic Orban, președintele României Klaus Iohannis, președintele USR, Dan Barna sau zeci dacă nu sute de reprezentanți ai opiniei publice și sute de mii de români. Ai dosare penale pe masa judecătorilor pentru fapte de corupție…ești un penal. Evident, primarul Cherecheș este nevinovat până la o sentință definitivă și irevocabilă. Dar rămâne un penal….

Zilele trecute însă, primarul Cherecheș și-a arătat două noi însușiri: cea de dictator și cea de secretoman. Ca să nu mai spunem că pentru edilul șef al Băii Mari, interesul public și accesul băimărenilor la informații publice, la activitatea forului deliberativ local este un moft. Nicidecum o obligație în fața alegătorilor, o menire ca priamr, o îndatorire constituțională.

Concret, la începutul acestei luni, reprezentantul Cotidianului Transilvan a solicitat Primăriei Baia Mare, acreditarea unui jurnalist, cel care se va ocupa de miniredacția maramureșeană. Un gest de curtoazie mai mult, întrucât, prin definiție, ședințele oricărui consiliu local din România sunt publice, iar accesul cetățeanului și implicit al presei la informații ar trebui să fie o normalitate care să nua ibă nevoie de nici un act birocratic.

Am crezut că acreditarea va fi rezolvată în 1 maxim 2 zile, așa cum se întâmplă la prefecturi, consilii județene, Jandarmerie, Poliție, SRI, etc…..Surpriză însă, nici măcar după 3 săptămâni acreditarea nu a primit un răspuns. Și, mai mult, reprezentantului Cotidianul Transilvan i s-a interzis să asiste la ședința de consiliu local și să o filmeze. Ca penibilul să fie complet doi angajați ai primăriei (era să scriu doi argați!) s-au postat în fața camerei ca aceasta să nu surprindă….ce? cum vorbesc consilierii locali?!?!

Stimabililor, funcționari publici sau nu, în mod normal unteți în slujba cetățeanului, fiind angajați într-o instituție publică! Și nicidecum la o firmă privată unde patronul are mereu ultimul cuvânt! Sau greșim noi și nu e așa ? Ce mai, situația a fost una jenantă, fiind chemată Poliția Locală să scoată din sala unde avea loc ședința un reprezentant al presei care vroia să asiste la ședință…..

Stimați consilieri locali care v-ați opus, stimate domnule primar Cherecheș, de ce vă temeți? Aveți ceva de ascuns? Motivația că ședințele sunt postate de primărie și că doar oficialii instituției au voie a filma e o scuză puerilă. Și ilegală! Adică băimărenii au voie să afle ce se întâmplă la ședințele de consiliu local doar când și ce doresc oficiali din primărie? Știm că Primăria Baia Mare este obișnuită cu mici contracte și vorbe dulci și de mătase servite de mare parte a presei locale. Însă, dincolo de aceste obișnuințe, menirea presei e cu totul alta: să informeze publicul, să prezinte informații publice și, da, să critice pe cei de la putere tocmai pentru a-i impulsiona în a aduce un continuu plus valoare calității vieții celor din comunitate.

Nici nu mai are rost să amintim de prevederile Constituției (Art. 29 – Libertatea conştiinţei, Art. 30 – Libertatea de exprimare, Art. 31 – Dreptul la informaţie) de prevederile Codului Administrativ (ARTICOLUL 138 – Desfășurarea ședințelor consiliului local, Alin. 1 și 2 – despre caracterul public al ședințelor), Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale (Art. 10 – Libertatea de exprimare) sau Legea 544/2001 privind liberul acces la informații publice (Art. 1, 3, 5 – obligativitatea instituțiilor de a comunica DIN OFICIU o serie de informații publice, Art. 18 – (1) Autoritățile publice au obligația să acorde fără discriminare acreditare ziariștilor și reprezentanților mijloacelor de informare în masa.(2) Acreditarea se acordă la cerere, în termen de doua zile de la înregistrarea acesteia. (3) Autoritățile publice pot refuza acordarea acreditării sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care împiedică desfășurarea normala a activității autorității publice și care nu privesc opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist, în condițiile și în limitele legii.(4) Refuzul acordării acreditării și retragerea acreditării unui ziarist se comunică în scris și nu afectează dreptul organismului de presă de a obține acreditarea pentru un alt ziarist, Art. 19 – obligația de a informa mijloacele de informare în masă despre acțiunile organizate)….la Baia Mare legea e uneori facultativă….

Pe final câteva întrebări….

Din ce bani va plăti primarul Cherecheș 2,685 milioane lei, cât a constatat Curtea de Apel Cluj că nu poate justifica din avere ?! (evident, dacă decizia CA Cluj va fi menținută integral la apel)

Cum se va termina Dosarul nr 2537/117/2016, care este pe rolul Tribunalului Cluj, având termen de pronunțare a sentinței 17.06.2021, dosar în care procurorii DNA îl acuză pe Cherecheș de luare de mită ? Va fi condamnat primarul? Cu suspendare? Cu executare? Își va pierde implicit mandatul? Vom asista la o demisie de onoare după o primă potențială condamnare? Sau va fi achitat?

Care va fi apărarea în Dosarul 1931/100/2018 de la Tribunalul Maramureș, în care primarul Cherecheș este acuzat de procurorii DNA tot de luare de mită ?!

Ce are de ascuns primarul Cherecheș de este atât de secretoman legat de ședințele de consiliu local, ședințe pe care oricum nu primarul le conduce, ci președintele de ședință?

De ce primarul Cherecheș preferă să servească el însuși știrile de la ședințele de consiliu local băimărenilor și nu acceptă ca acestea să fie filmate de presă?

De ce primarul Cherecheș are o atitudine dictatorială vis a vis de dreptul constituțional al cetățenilor și al presei, de a asista la ședințele deliberativului local ?

De ce în instituția pe care o conduce primarul Cherecheș acreditarea unui reprezentant al presei durează o lună, lucru care la orice instituție publică (inclusiv prefectură, IPJ, Jandarmerie) durează 2-3 zile, în cele mai multe cazuri nici măcar nefiind nevoie de vreo acreditare, accesul la informații publice făcându-se în mod direct…

 

În finalul finalului, stimate domnule primar Cătălin Cherecheș, vă asigurăm că în momentul în care instituția pe care, vreți nu vreți, vrem nu vrem, vremelnic o conduceți, va binevoi a ne trimite vreun comunicat de presă, acesta, în interesul public al băimărenilor își va găsi loc în publicația noastră. În rest, așa cum îi șade bine presei, Cotidianul Transilvan va fi în continuare câinele de pază al democrației. Democrație ale cărei principii sunt călcate în picioare pe malurile Săsarului….

 

Mihai PETEAN

fb-share-icon0